Witaminy z grupy B

Grudzień 31, 2009

Czy wiesz, że witaminy z grupy B są istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego?

Układ nerwowy kontroluje procesy kluczowe dla podtrzymania życia, zapewnia komunikację organizmu ze światem zewnętrznym oraz koordynuje harmonijną współpracę poszczególnych narządów. Podstawową jednostką czynnościową układu nerwowego jest komórka nerwowa (neuron), złożona z ciała komórkowego, wypustki osiowej i dendrytów. Komórki nerwowe otoczone są na zewnątrz osłonką mielinową.

Niedobory żywieniowe (białko, witaminy, składniki mineralne, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT), stres, używki (kawa, herbata, alkohol, tytoń), traumatyczne przeżycia mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Z kolei odpowiednia podaż składników odżywczych, szczególnie witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B1 (tiamina), witaminy B6 (pirydoksyna), witaminy B12 (kobalamina), kwasu foliowego, niacyny (witamina PP lub witamina B3) oraz magnezu, wykazuje korzystny wpływ na układ nerwowy.

Suplementacja tych składników jest niezwykle istotna, ze względu na dość duże straty, np. podczas procesów technologicznych, czy przechowywania żywności. Najbardziej niestabilną witaminą spośród witamin z grupy B jest tiamina (witamina B1). Podczas przemiału zbóż straty tej witaminy wynoszą 75%. Niacyna (witamina PP) łatwo wypłukuje się podczas blanszowania lub płukania. Zawartość pirydoksyny (witamina B6) w wyniku mrożenia warzyw i owoców może obniżać się od 15-70%, a w czasie obróbki kulinarnej mięsa jej straty wynoszą od 50-70%. Kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na działanie wysokiej temperatury, promieni słonecznych oraz kwasowości poniżej pH 7. Świeże warzywa przechowywane w temperaturze pokojowej mogą tracić w ciągu trzech dni nawet do 70% tej witaminy. Kobalamina (witamina B12) ulega niszczeniu przy odparowywaniu wody przy wysokim pH i przy ekspozycji na światło. Straty tej witaminy w  zagęszczonym mleku mogą sięgać 70-90%, a w mleku w proszku suszonym rozpyłowo 20-30%.

Niewłaściwie zbilansowana dieta i straty podczas obróbki technologicznej żywności często prowadzą do niedoborów witamin z grupy B, co w konsekwencji powoduje zaburzenia w układzie nerwowym.

Witamina B1 (tiamina) oddziałuje korzystnie na układ nerwowy, m.in. poprzez ochronę otoczki mielinowej przed rozpadem i zanikiem.

Witamina B6 (pirydoksyna) jest niezbędna do prawidłowej czynności układu nerwowego, ponieważ ma wpływ na wytwarzanie substancji odgrywających tu ważną rolę, czyli serotoniny, dopaminy czy kwasu ammino-masłowego. Odpowiedni stan odżywienia witaminą B6 zwiększa sprawność procesów myślowych, zapobiega apatii, bezsenności, poprawia  samopoczucie.

Witamina B12 (kobalamina) uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe, a także neuroprzekaźników nerwowych, które ułatwiają przepływ informacji między komórkami. Ponadto witamina B12 wraz z kwasem foliowym bierze udział w procesie wytwarzania metioniny zapewniającej dobry nastrój. Dzięki temu witamina B12 ułatwia osiągnięcie równowagi psychicznej, pomaga w uczeniu się i skupieniu uwagi. Wpływa na funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, zapobiega zmęczeniu, rozdrażnieniu.

Kwas foliowy jest istotny do produkcji endorfin – hormonów szczęścia. Bierze on również udział w produkcji serotoniny i noradrenaliny – substancji neurostymulujących. Serotonina ma działanie uspokajające, odpowiada za odpowiednią ilość snu. Noradrenalina z kolei ma wpływ na aktywność i dynamikę  w ciągu dnia. Odpowiednia podaż kwasu foliowego zmniejsza objawy związane ze zmęczeniem, niepokojem, bezsennością, roztargnieniem, kłopotami z pamięcią, Zaleca się spożycie kwasu foliowego kobietom planującym ciążę i w okresie ciąży, ze względu na korzystny wpływ na rozwój płodu.

Niacyna (witamina PP lub witamina B5) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu, obwodowego układu nerwowego. Właściwa podaż niacyny zapobiega przewlekłemu zmęczeniu, osłabieniu pamięci, rozdrażnieniu, wpływa na lepszą koncentrację.

Niezwykle ważnym pierwiastkiem dla układu nerwowego jest również magnez, który wpływa na procesy związane z przewodzeniem impulsów nerwowych, warunkuje odpowiednią pobudliwość nerwowo-mięśniową.

Zwiększone ryzyko niedoboru witamin z grupy B występuje:

  • u osób stosujących diety odchudzające
  • spożywających produkty przetworzone, nadmierną ilość słodyczy, potraw

mącznych, czy używek;

  • u kobiet w ciąży i karmiących;
  • podczas wykonywania ciężkiej pracy fizycznej;
  • u osób starszych;
  • w okresie intensywnego wzrostu;
  • u osób narażonych na stres,
  • u osób o zwiększonym wysiłku umysłowym

Suplementacja witaminami z grupy B i magnezem pomoże korygować braki żywieniowe, a tym samym będzie doskonałym wsparciem dla układu nerwowego.

Stress Management B-Complex CaliVita® International zawiera witaminy z grupy B m.in.: witaminę B1, witaminę B2, witaminę B6, niacynę (witamina PP lub witamina B5), witaminę B12, kwas foliowy, kwas pantotenowy, cholinę, inozytol oraz witaminę C i magnez. Witaminy z grupy B oprócz pozytywnego oddziaływania na układ nerwowy wpływają także na metabolizm energetyczny organizmu.

Cholina i inozytol uczestniczą w przekazywaniu impulsów nerwowych. Witamina C wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Składniki aktywne produktu stanowią doskonałe uzupełnienie diety, zapewniają odpowiednią pracę układu nerwowego, a jednocześnie zwiększą zdolności intelektualne, koncentrację, dobry nastrój i optymistyczne podejście do życia, co jest tak istotne do realizacji obowiązków i planów, szczególnie w nowym roku, który się właśnie zaczyna.

CVI Polska

Literatura dostępna w Dziale Rozwoju Produktu i Rejestracji